úvodní strana
o projektu
mapa
vyhledat objekt
nápověda
kontakt

registrace




přihlašovací jméno:

heslo:


 


Při problémech s přihlášením do systému nahlédněte do nápovědy.
objekt

Kaple Panny Marie, Havlíčkův Brod, Dolík
[Ukončen sběr dat]

Přehled| Rozvaha| Literatura| Popis| Pomůcky| Snímky| Měření| Zpráva| Vyhodnocení

Popis objektu:

Kaplička se nachází jihozápadně od města Havlíčkův Brod na okraji osady Dolík. Základ je obdélníkového tvaru. Přední strana je orientovaná na východ. Vstupní portál je tvořen pomocí dvou předsazených sloupů. Na bočních stranách jsou malé okna s lomenou klenbou. Střecha je sedlovitá z eternitu. Kaplička není některak zdobená. Uvnitř naproti dveřím je malý podstavec. Strop je tvořen jednoduchou klenbou. Celá kaplička je obílena vápnem.

Historie objektu:

Za dob 1. Světové války bojoval Jan Duben na východní frontě. Ve dnech nejhoršího boje dal slib Panně Marii. Když se živ vrátí domů z války, postaví jako poděkování kapličku, kterou nechá vysvětit Panně Marii. Pan Duben se z války vrátil a slib dodržel. V roce 1921 postavil u svého rozsáhlého statku kapličku, která ještě téhož roku byla vysvěcena. Kaplička dříve sloužila jako poutní místo. Lidé z okolí zde nechávali plastiky Panny Marie a další náboženské předměty kde byla vyobrazena Panna Marie. Po nástupu komunistu kaplička upadla v zapomnění a začala chátrat. Dnešní majitelka je vnučka pana Dubna, která začala kapličku opravovat.

Abstrakt:

The chapel is located southwest of the town Havlíčkův Brod not far from village Dolík. The shape of construction is rectangular. The front side is oriented east and it is formed by two columns. In side walls are small windows with a vault. The roof is gabled and it is made of Eternit. Inside opposite the door is a small pedestal. The ceiling is formed vault. The chapel is not decorated, it is whole whitewashed with lime. The chapel was built in the 1921 by Jan Duben. Same year the chapel was consecrated. Saint is the Virgin Mary. For many years it was a place of pilgrimage. At the time of communist it began to decay. Today the building is owned and managed by to Ms. Věra Bergerová. She is Duben’s granddaughter.

Copyright© 2K5-7 Jiří Preisler | Připomínky zasílejte na jiri.preisler@fsv.cvut.cz | verze 3.0b